Perinteisesti työnhaku on tarkoittanut lähinnä sitä, että työnhakija lähettää hakemuksensa työnhakuportaalista tai sanomalehdestä bongaamansa työpaikkailmoituksen perusteella. Duunitori, Jobly ja Oikotie ovat Suomen suurimpia työnhakuportaaleja, joiden kautta moni suomalainen löytää työpaikkansa. Kaikki yritykset eivät kuitenkaan lisää näihin kanaviin työpaikkailmoituksiaan, vaan kertovat avautuvista tehtävistä pelkästään omissa sosiaalisen median kanavissaan. Sosiaalinen media työnhaussa voi siis antaa sinulle paremmat mahdollisuudet uuden työpaikan nappaamiseen.
Moni työnhakija hyödyntää sosiaalisen median kanavia rakentaakseen omaa asiantuntija- tai ammattilaisbrändiään, mutta some työnhaussa on niin paljon muutakin. Sosiaalinen media työnhaussa työkaluna auttaa sinua löytämään helposti uusia mahdollisuuksia, joista et välttämättä kuulisi mistään muualta.
LinkedIn sopii niin asiantuntijoille kuin tekijöille
LinkedIn-profiilin tekeminen ja säännöllinen päivittäminen kannattaa, olitpa missä roolissa tahansa. LinkedIn on maailman suurin ammatillinen verkostoistumispalvelu, jossa eri alojen osaajat voivat tuoda esiin sekä ammatillista osaamistaan että työkokemustaan. LinkedIn tarjoaa työnhakijoille väylän verkostoitua potentiaalisten työnantajayritysten ja oman toimialan osaajien kanssa, ja lisäksi palvelussa julkaistaan runsaasti työpaikkailmoituksia. Oletko jo ladannut LinkedIniin oman ansioluettelosi ja tehnyt postauksen tai videon, jossa kerrot etsiväsi uutta työpaikkaa?
Nykyään yhä useampaan rekrytointiprosessiin kuuluu suorahaku, jolloin rekrytoija lähestyy esimerkiksi LinkedInin kautta sellaisia henkilöitä, joiden työkokemus ja koulutustausta sopivat yrityksessä avoinna olevaan tehtävään. Jotta suorahakijat löytävät profiilisi helpommin, käy ruksaamassa profiilissasi kohta ”open to new opportunities”.
Facebook työnhaussa
Oletko vielä kokeillut Facebookin hyödyntämistä työnhaussa? Olet jo varmasti huomannut, että monet yritykset mainostavat työpaikkojaan juuri Facebookissa. Lisäksi Facebookissa on runsaasti erilaisia paikallisia ryhmiä, joissa vinkataan eri toimialojen avoimista työpaikoista omalla asuinpaikkakunnallasi. Facebookissa on hakutoiminto, jonka avulla voit etsiä suoraan sinua kiinnostavia ryhmiä – kokeile yhdistää hakusana «työpaikat» ja asuinpaikkakuntasi. Esimerkiksi jos etsit sähköasentajan töitä, testaa, millaisia tuloksia saat lisäämällä hakusanan <sähköasentaja» ja paikkakunnan, josta ensisijaisesti haet töitä.
Instagram, Snapchat, TikTok ja X (aiemmin Twitter)
Seuraa eri sosiaalisen median kanavissa sinua kiinnostavia työnantajayrityksiä ja henkilöitä, joiden uratarinat kiinnostavat sinua. Useimmat yriytkset kertovat nimittäin omissa somekanavissaan avoimista työpaikoista, joten yritystilejä seuraamalla tiedät, milloin työhakemusta kannattaa alkaa laatia.
Testaa, mitä hashtageja ja avainsanoja yritykset ja rekrytoijat käyttävät ilmoittaessaan työpaikkoja. Esimerkiksi #tyopaikat, #avoimettyopaikat, #kesäduuni ja #rekry ovat sanoja, joiden avulla saatat löytää uuden työn.
Lisäksi somekanavissa riittää mielenkiintoisia keskusteluja työnhausta. Osallistu rohkeasti sinua kiinnostaviin keskusteluihin ja tuo oma ammattitaitosi ja osaamisesi esiin. Perintesesti suomalaisiin liitettävä vaatimattomuus ei ole työnhaussa hyve, mutta innostuneisuus, motivaatio ja tietotaito kantavat työnhaussa turhaa vaatimattomuutta pitemmälle.
Sosiaalinen media työnhaussa – mitä somessa voi julkaista?
Vaikka rekrytoija tai mahdollinen työnantaja ei saa käydä vakoilemassa someprofiiliasi, kerran someen julkaistu tilitys tai epäasiallinen kommentointi saattavat lähteä herkästi leviämään kulovalkean tavoin, vaikka kävisit myöhemmin poistamassa ajatuksesi. Et varmastikaan halua, että suutuspäissäsi lisäämäsi kommentti tai somepostaus lähtee kiertämään pitkin nettiä kuvakaappauksien kautta lävähtäen lopulta unelmiesi työpaikan rekrytoijan silmien eteen. Tai mitä jos tulevaisuuden yhteistyökumppanit näkevätkin hitusen kitkerään sävyyn kirjoittamasi kommentin heidän yrityksestään?
Some on hyvä väylä tuoda omaa asiantuntemusta ja osaamista esiin, älä koskaan käytä sosiaalista mediaa entisen tai nykyisen työnantajan parjaamiseen tai työkavereiden moittimiseen – muutenkin on hyvä pitää mielessä, että kitkerien sanojen kohteina olevat henkilöt tai toimijat saattavat olla tulevaisuudessa päättämässä, valitaanko sinut hakemaasi tehtävään tai yhteistyökumppaniksi. Ennen kuin julkaiset nasevaa kommenttia tai postausta, astu hetkeksi toisen saappaisiin tai turvakenkiin ja mieti, miltä somekäyttäytymisesi näyttäytyy työnantajan näkökulmasta.
Työnhaku ei ole ihan helppo urakka, mutta Sihdin vinkeillä uuden työpaikan hakeminen sujuu helpommin. Käy tutustumassa Sihdin työnhakuvinkkeihin – ja käy myös selaamassa Sihdin avoimet työpaikat!