Kärsiikö yrityksesi hakijapulasta? Hakijapula voi johtua muun muassa siitä, että hakijoita ei yksinkertaisesti ole liikkeellä toimialalla, mutta voi myös olla, että sopivat tekijät eivät yksinkertaisesti löydä yrityksesi avoimia työpaikkoja – tai hakijat eivät oikeastaan tunne yritystäsi. Miten yrityksesi voi varmistua siitä, että yrityksesi onnistuu tavoittamaan haluamansa kohderyhmän eli osaavat tekijät? Rekrytointimarkkinointiin panostaminen on tähän vastaus; ammattitaitoisesti hoidettu rekrytointimarkkinointi lisää yrityksesi tunnettuutta hakijoiden keskuudessa ja vahventaa hakijoiden silmissä käsitystä siitä, miksi juuri yrityksesi on työnantajista kiinnostavin.
🔎 Mistä ja miten tavoitat parhaat osaajat – panosta yrityksesi näkymiseen oikeissa kanavissa
Teollisuuden ja rakennusalan hakuprosessit ovat usein haastavia. Parhaiden osaajien tavoittaminen voi käydä entistä hankalammaksi, jos yrityksesi luottaa pelkästään nopeasti kyhätyn työpaikkailmoituksen julkaisemiseen omilla sivuilla ja työnhakuportaaleissa.
Jopa 92 % suomalaisesta työikäisestä väestöstä käyttää sosiaalista mediaa säännöllisesti. Kun yrityksesi hyödyntää sosiaalisen median kanavia, esimerkiksi Googlea, Instagramia ja Facebookia, pystyt tavoittamaan merkittävästi suuremman joukon hakijoita. Kohdennettu mainonta somekanavissa voi siis tavoittaa viikkotasolla tuhansia hakijoita ja lisäksi sen avulla yrityksesi voi helpommin tavoittaa passiiviset hakijat eli henkilöt, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa esimerkiksi työnhakuportaalien kautta. Kohdennettu mainonta on yrityksellesi mainio konsti saada rakennettua tunnettuutta hakijoiden suuntaan ja kehittää työnantajamielikuvaa. Tutustu tarkemmin työnantajamielikuvan merkitykseen blogissamme!
📝 Rekrytointimarkkinointi ja ammattimainen rekrytointiprosessi kulkevat käsi kädessä
Rekrytointiprosessilla on suuri merkitys rekrytointimarkkinoinnissa. Millainen kuva yrityksestäsi oikeastaan muodostuu rekrytoinnin eri vaiheiden perusteella? Onko viestintä asiallista ja ajanmukaista eli tiedotetaanko hakijoita säännöllisesti, miten rekrytointi etenee ja millaisia vaiheita prosessiin kuuluu? Hakijalähtöisyys on onnistuneen rekrytointiprosessin ytimessä. Vaikka yrityksesi voi palkata prosessin kautta vain yhden henkilön, panosta siihen, että jokaiselle hakijalle jää yrityksestäsi hyvä vaikutelma. Vaikket palkkaa potentiaalista osaajaa tällä kertaa, voi yrityksessäsi tulla mahdollisuus palkata tämä henkilö tulevaisuudessa. Jos yrityksestäsi on jäänyt kehno mielikuva, miksi hakija haluaisi jatkossa työskennellä yrityksessäsi?
Muista myös, että huonosti hoidetut rekrytointiprosessit leviävät puskaradion kautta työnhakijalta toiselle. Jos rekrytointiprosessin ammattimaiseen läpivientiin ja hakijakokemukseen panostaen ei ole yrityksessäsi aikaa, mitä jos ulkoistaisit rekrytoinnin asiantuntevalle kumppanille? Sihti kumppaninasi varmistaa, että jokainen rekrytoinnin vaihe asiallisista haastatteluista rekrytointipäätöksen tukemiseen sujuvat hakijalähtöisesti.
⭐ Työntekijäkokemus on tärkeä osa rekrytointimarkkinointia
Tyytyväiset työntekijät ovat yrityksesi parhaat käyntikortit. Hakijat haluavat tietää konkreettisella tasolla, millainen yrityksesi on työnantajana, millainen työporukka ja ympäristö on ja miten työntekijät yleisesti ottaen viihtyvät tiimissä. Mikä on saanut työntekijät viihtymään ja sitoutumaan yritykseesi? Työntekijäkokemus on siis tärkeässä asemassa, kun puhutaan rekrytointimarkkinoinnista. Esimerkiksi työpaikkailmoituksessa ja sen mainonnassa kannattaa nostaa esiin, miksi henkilöstö viihtyy yrityksessäsi. Lisäksi esimerkiksi videotervehdykset ovat helppo tapa vangita hakijoiden huomio ja antaa helposti lähestyttävä vaikutelma tiimistä. Anna siis puheenvuoro työntekijöille!
🙏 Sihti kumppaninasi rekrytointimarkkinoinnissa
Sihti on erikoistunut rakennusalan, teollisuuden ja huoltoseisokkien henkilöstöratkaisuihin, joten ymmärrämme toimialojen haasteet oikean ja riittävän osaamisen houkuttelussa. Jotta tavoitamme haastavimmissakin hauissa yritykseesi sopivimmat osaajat, räätälöimme työpaikkailmoituksen datavetoisen mainonnan vastaamaan yrityksesi tarpeita ja brändiä. Prosessi on sinulle ja yrityksellesi vaivaton ja nopea – me huolehdimme mainonnan suunnittelemisesta, toteutuksesta sekä oikeille kohderyhmille kohdentamisesta ja seurannasta. Lisäksi teemme yhteistyötä Suomen suurimpien työpaikkaportaalien kautta, jotta yrityksesi avoin työpaikka saa laajan näkyvyyden sekä aktiivisten että passiivisten hakijoiden keskuudessa.
Haluatko kuulla lisää, miten autamme yritystäsi rekrytointimarkkinoinnissa? Lue lisää markkinointipalveluistamme tai pyydä suoraan tarjous!